Prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy 2024

Każdego roku Ministerstwo Edukacji Narodowej publikuje, w formie obwieszczenia, prognozę zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy. Celem prognozy jest dostarczenie przesłanek do kształtowania oferty szkolnictwa branżowego adekwatnie do potrzeb krajowego i wojewódzkiego rynku pracy.

Prognoza zapotrzebowania na pracowników - grafika artykułu
Prognoza zapotrzebowania na pracowników

Zawody o szczególnym znaczeniu dla rozwoju państwa zawarte w tegorocznej prognozie krajowej to: automatyk, betoniarz-zbrojarz, cieśla, dekarz, elektromechanik, elektryk, kierowca mechanik, mechanik-monter maszyn i urządzeń, mechatronik, monter izolacji przemysłowych,  monter konstrukcji budowlanych, monter nawierzchni kolejowej, monter stolarki budowlanej, operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych, operator maszyn i urządzeń do robót ziemnych i drogowych, operator maszyn i urządzeń w gospodarce odpadami, operator obrabiarek skrawających, technik automatyk, technik automatyk sterowania ruchem kolejowym, technik budowy dróg, technik dekarstwa, technik elektroenergetyk transportu szynowego, technik elektromobilności, technik elektryk, technik energetyk, technik gospodarki odpadami, technik izolacji przemysłowych, technik mechanik, technik mechatronik, technik montażu i automatyki stolarki budowlanej, technik programista, technik robotyk, technik spawalnictwa, technik transportu kolejowego.

Prognoza dla województwa wielkopolskiego, prócz wymienionych wyżej zawodów, przewiduje istotne zapotrzebowanie na pracowników w zawodach: blacharz samochodowy, cukiernik, elektromechanik pojazdów samochodowych, elektronik, krawiec, kucharz, lakiernik samochodowy, magazynier-logistyk, mechanik motocyklowy, mechanik pojazdów kolejowych, mechanik pojazdów samochodowych, monter izolacji budowlanych, monter konstrukcji targowo-wystawienniczych, monter sieci i instalacji sanitarnych, monter sieci i urządzeń telekomunikacyjnych, monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie, murarz-tynkarz, operator maszyn i urządzeń przemysłu drzewnego, opiekun medyczny, opiekun osoby starszej, ortoptystka, piekarz, pracownik pomocniczy ślusarza, stolarz, ślusarz, technik aranżacji wnętrz, technik budownictwa, technik budownictwa kolejowego, technik chłodzenia i klimatyzacji, technik dentystyczny, technik eksploatacji portów i terminali, technik elektronik, technik elektroradiolog, technik farmaceutyczny, technik geodeta, technik grafiki i poligrafii cyfrowej, technik handlowiec, technik hotelarstwa, technik informatyk, technik inżynierii sanitarnej, technik logistyk, technik lotniskowych służb operacyjnych, technik mechanik lotniczy, technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki, technik obsługi przemysłu targowo-wystawienniczego, technik organizacji turystyki, technik pojazdów kolejowych, technik pojazdów samochodowych, technik przemysłu drzewnego, technik renowacji elementów architektury, technik, technik robót wykończeniowych w budownictwie, technik spedytor, technik sterylizacji medycznej, technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej, technik technologii drewna, technik teleinformatyk, technik telekomunikacji, technik tyfloinformatyk, technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej, technik weterynarii, technik żywienia i usług gastronomicznych, terapeuta zajęciowy.

Jak informuje Ministerstwo Edukacji Narodowej, prognoza uwzględnia dane Instytutu Badań Edukacyjnych opracowane, w szczególności, na podstawie statystyki publicznej (Główny Urząd Statystyczny), danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Systemu Informacji Oświatowej. Ważną rolę odgrywają również opinie rad sektorowych do spraw kompetencji i Rady Programowej do spraw kompetencji, a także ministrów właściwych dla zawodów szkolnictwa branżowego.

Procedury przetwarzania danych opracowane przez Instytut Badań Edukacyjnych (jednostka nadzorowana przez MEN) pozwalają na wykorzystanie w sposób kompleksowy ogółu czynników wpływających na kształtowanie się podaży i popytu na pracę w perspektywie długofalowej. Celem było stworzenie prognozy zapotrzebowania na zawody na okres 5 lat, przy uwzględnieniu różnych dostępnych źródeł danych ekonomicznych, demograficznych i edukacyjnych na poziomie ogólnokrajowym i regionalnym, w przekroju branżowym.

W ramach znowelizowanych przepisów prawa oświatowego, samorządy na 2025 rok otrzymają zwiększoną subwencję oświatową dla szkół kształcących w zawodach, na które prognozowane jest szczególne zapotrzebowanie na krajowym rynku pracy, wskazane w prognozie z roku 2024.

Dzięki opublikowanej prognozie, szkoły i organy prowadzące mogą zaplanować zawody, które będą uruchamiane w nowym roku szkolnym 2024/2025. Co istotne, decyzje podejmowane w tym zakresie, uwzględnią zróżnicowany sposób finansowania tych zawodów:

  • większe finansowanie dla szkół kształcących w zawodach z "listy krajowej" (zwiększona subwencja na ucznia o ok. 1250 zł)
  • większe dofinansowanie pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników w zawodach z "listy krajowej" (wzrost o 2000 zł)

Prognoza zapotrzebowania na krajowym rynku pracy jest uwzględniana przy podziale subwencji. Co roku dotyczy uczniów rozpoczynających naukę w danym zawodzie i ma zastosowanie przez cały cykl ich kształcenia.

Źródło: Departament Strategii, Kwalifikacji i Kształcenia Zawodowego Ministerstwa Edukacji Narodowej